Rabobank

Mededelingen

Overgang Rabobank naar standaard ECH-passeerproces

Sinds 2 oktober 2025 is de Rabobank over naar het standaard ECH-passeerproces, daarmee is Rabobank van haar eigen procesvariant voor passeren afgestapt. Sindsdien stuurt de Rabobank direct de (Definitieve) Passeeropdracht en kan de notaris na het doorgeven van de passeerdatum het bedrag doorgeven dat nodig is voor het passeren van de hypotheekakte.

Wat dit allemaal betekent? Leest u in dit artikel.

Rabobank stuurt aflosnota gericht aan klant mee via ECH bijlagen aan notaris

Na de afgeronde Pilotfase en nodige aanpassingen stuurt Rabobank vanaf september de aflosnota, gericht aan de klant, mee in het ECH-bericht “aflosnota” aan de notaris. In deze meegestuurde aflosnota is alle aanvullende informatie met betrekking tot de te maken aflossing te vinden.

Rabobank verwacht hiermee meer inzicht te geven aan zowel klant als notariaat over eventuele aanvullende voorwaarden en de te maken aflossing. Het is hierom van belang om de bijlagen ten alle tijden te raadplegen.

Het SCW (Service Centrum Wonen) is een administratief centrum van de Rabobank. Bij het SCW worden alle Rabobank-hypotheken afgehandeld.

Vragen?

Contact opnemen met het SCW kan als volgt:

Bellen naar het SCW kan ook: 088-728 87 28. Het nummer is op werkdagen bereikbaar van 8.30 uur tot 16.30 uur.

Passeerproces

Melden passeergegevens
  • Meld de passeerdatum en het eventueel specifiek benodigde bedrag direct bij het SCW na het maken van een passeerafspraak met de klant.
  • Houd bij het maken van de passeerafspraak met de klant rekening met de aanlevertermijn bij het SCW. De aanlevertermijn voor het melden van de passeerdatum en de eventuele specificatie van de gelden is tenminste 5 werkdagen voor het daadwerkelijk passeren.

Melden Uitstel/Afstel

Wordt een passeerafspraak uitgesteld of geannuleerd? Meld dit zo spoedig mogelijk en uiterlijk op de dag van passeren.

Passeerbevestiging

Wij vragen u de passeerbevestiging, inclusief een afschrift van de hypotheekakte, notarisverklaring en inschrijfgegevens uiterlijk 3 werkdagen na passeren aan te leveren.

Controle op onherroepelijkheid omgevingsvergunning

Vanaf 1 januari 2023 vraagt de Rabobank notarissen om voortaan te controleren of de omgevingsvergunning onherroepelijk is alvorens de hypotheekakte te passeren.

Royeerproces

Verzoek aflosnota

Stuur een aflosverzoek uiterlijk 15 werkdagen voor de gewenste aflosdatum in. Het streven is om de getekende royementsvolmacht inclusief eventuele aflosnota 7 werkdagen voor de aflosdatum bij u aan te leveren.

Spoedroyement

Afwijken van de aanlevertermijn kan alleen onder strikte voorwaarden. Heeft u een spoedverzoek, neem dan contact met ons op en geef het aangemaakte ECH zaaknummer door.

Nog niet alle verzoeken via ECH mogelijk

Onderstaande verzoeken kunnen niet via ECH ingediend worden:

  • Gedeeltelijke doorhaling van een Scheepshypotheek
  • Executieveiling
  • Een gedeeltelijk royement waarbij méér dan 35 registergoederen geroyeerd worden

Algeheel/gedeeltelijk royement

U dient voor dezelfde klant, waarbij sprake is van meerdere royementsverzoeken voor hetzelfde onderpand, dit in één aflosverzoek bij ons op te vragen.

Akkoord royement

Ongeveer 5 werkdagen nadat we het af te lossen bedrag hebben ontvangen krijgt u een akkoord voor het royement.

Bankgaranties

Rabobank verzendt vanaf 18 maart 2025 de bankgaranties via ECH. De bankgarantie is te raadplegen via de ECH-webapplicatie. Meer informatie over bankgaranties vindt u hier.

LET OP! Een deel van de bankgaranties ontvangt u ook na 18 maart 2025 per post. Het is niet mogelijk om een per post ontvangen bankgarantie via ECH in te zien of te corrigeren.

Voor vragen of opmerkingen over de gestelde bankgarantie kunt u contact opnemen met SCW: 088-728 87 28.