Nieuwsbericht

Overgang Rabobank naar standaard ECH-passeerproces

September 25, 2025

Rabobank stapt af van haar eigen procesvariant voor passeren en gaat over op het standaard ECH passeerproces.

H2 title

Rabobank is momenteel de enige hypothecair financier die nog van een eigen procesvariant gebruik maakt. In die procesvariant start het proces met een 'Voorlopige Passeeropdracht'. Alle overige financiers maken gebruik van de standaard procesvariant die start met een (Definitieve) Passeeropdracht.

In de avond van 1 oktober a.s. gaat de Rabobank over naar het standaard ECH-passeerproces. Vanaf dat moment stuurt de Rabobank geen ‘Voorlopige Passeeropdracht’ meer en ontvangt de notaris een ‘Sluitnota’ ter bevestiging van het bedrag dat per passeerdatum beschikbaar wordt gesteld.

Hoe ziet de migratie eruit?

Alle huidige ECH-zaken van Rabobank zijn opgestart met de oude procesvariant. Veel zaken worden in de avond van 1 oktober opnieuw opgestart in de nieuwe procesvariant. Dat hangt af van hoe ver de passeerdatum in de toekomst ligt. Zaken die snel gaan passeren, worden niet gestopt. Meer specifiek:

  • Zaken waarin de (definitieve) Passeeropdracht reeds is verzonden:
    Dossiers waarvoor Rabobank al een Passeeropdracht heeft verzonden, worden volgens de oude procesvariant afgehandeld. In deze zaken kan de notaris indien nodig Melden Gelden sturen en het dossier afsluiten met de Passeerbevestiging.
  • Zaken waarin de (definitieve) Passeeropdracht nog niet is verzonden:
    Dossiers waarvoor Rabobank nog een (definitieve) Passeeropdracht moet verzenden, worden door Rabobank opnieuw gestart. Dit gebeurt door de lopende ECH-zaak te stoppen en een nieuwe ECH-zaak te starten met een (definitieve) Passeeropdracht zodat de standaard procesvariant wordt geactiveerd. De (klant)gegevens en het “Kenmerk maatschappij”(4003XXXXXX) blijven ongewijzigd. Wel krijgt het dossier een nieuw ECH-zaaknummer.Rabobank verzoekt de notaris dringend om direct Melden passeergegevens (opnieuw) te versturen voor donderdag 2 oktober 12:00 uur in de nieuwe passeerzaak.

Zaken met onderhanden aanpassingen

Er wordt in een zeer beperkt aantal dossiers pas 1 à 2 werkdagen later een nieuwe ECH-zaak opgestart. Dit betreft dossiers waarin nog een correctie moet plaatsvinden door Rabobank, bijvoorbeeld dossiers waarin een rangorde moet worden gecorrigeerd of een niet meer valide overbruggingshypotheek moet worden verwijderd. In het stoppenbericht wordt dan de volgende tekst opgenomen:Rabobank stapt over naar het ECH standaardproces. Wij starten binnen enkele dagen een nieuwe ECH-zaak met dezelfde (klant)gegevens.

Als er in een dossier met een verzonden Passeeropdracht sprake is van uitstel of andere onvoorziene omstandigheden waardoor reguliere afhandeling niet mogelijk is, stopt Rabobank de ECH-zaak alsnog. In dat geval wordt het dossier om technische redenen verder afgehandeld via het “papieren proces”. De betreffende ECH-zaak wordt door Rabobank gestopt en de notaris ontvangt via e-mail verdere instructies.

Herkenbaarheid Stoppenbericht en Passeeropdracht

Voor de dossiers die worden gemigreerd naar het ECH standaard proces, wordt de volgende tekst opgenomen in het bericht waarmee de oorspronkelijke ECH-zaak wordt beëindigd: Rabobank stapt over naar het ECH standaardproces. Wij starten een nieuwe ECH-zaak met dezelfde (klant)gegevens. Wij verzoeken u de passeerdatum (opnieuw) door te geven in de nieuwe ECH-zaak.

Voor de dossiers die worden gemigreerd naar het standaard ECH passeren proces, wordt in de nieuwe ECH-zaak de volgende tekst opgenomen in het bericht Passeeropdracht in de rubriek “procedure informatie”: Rabobank is over naar het ECH standaardproces. Wij starten deze ECH-zaak met dezelfde (klant)gegevens, de zaak in het ECH Rabo proces is gestopt. Geef de passeerdatum (opnieuw) door in deze zaak. Het bijbehorende zaaknummer dat is gestopt is: xxxxxx

Verzoek

Wij verzoeken u om woensdagavond 1 oktober 2025 na 17:30 uur geen berichten in het passeren proces met Rabobank uit te wisselen. Hiermee voorkomt u dat dossiers ten onrechte wel of niet worden gemigreerd.

Compensatie dubbele ECH kosten

Aangezien lopende dossiers via een nieuwe ECH-zaak worden afgehandeld, worden er door ECH automatisch voor beide zaken kosten in rekening gebracht bij de notaris. De kosten van de zaken die op 1 oktober worden gestopt worden gecrediteerd. De notaris betaalt dus geen dubbele dossierkosten als gevolg van deze migratie.

Contactgegevens

Voor dossierinhoudelijke vragen kunt u terecht bij het Service Centrum Wonen van Rabobank via afhandelen@rabobank.nl of 088-7288728. Voor technische vragen kunt u terecht bij de servicedesk van uw eigen notarieel softwareleverancier of bij de servicedesk van KNB via servicedesk@knb.nl of 070-3307135.