Nieuwsbericht

Migratie Aegon naar ASR (Stater)

September 8, 2025

Als gevolg van de overname door ASR gaat in 2025 het beheer van de Aegon-hypotheekportefeuille in fases over naar Stater.

H2 title

Overname hypotheekportefeuille

ASR heeft de hypotheekportefeuille van Aegon Hypotheken overgenomen. Als gevolg van de overname door ASR gaat in 2025 het beheer van de Aegon-hypotheekportefeuille in fases over naar Stater. Het is dan nog steeds een Aegon-hypotheek. Vanaf medio januari 2025 verstrekken zij nieuwe leningen voor nieuwe klanten via Stater onder het Aegon-label. De lopende portefeuille in beheer zet Aegon in twee fases over naar Stater. Het eerste deel is verhuisd in juni en een tweede deel volgt in oktober 2025.

Wat betekent dit voor u?

Er is een duale periode van januari tot en met oktober 2025. Dan verwerken en beheren zij leningen zowel bij Stater als bij Aegon. Vanaf 13 oktober zijn alle Aegon-hypotheken verhuisd en gebruikt u altijd E-notaris. Passeerzaken met een passeerdatum t/m 20 oktober die via ECH lopen, verwerken zij nog wel via het Aegon-systeem. Hieronder is dit in detail beschreven.

Sluiting communicatie via ECH

ECH sluit op de volgende momenten voor Aegon hypotheken:

  • Royeren: vanaf woensdag 24 september 12.00 uur
  • Passeren: vanaf vrijdag 26 september 12.00 uur

U krijgt dan geen berichten van Aegon hypotheken. Wanneer u toch een bericht probeert te versturen naar Aegon, dan krijgt u een foutmelding: “De ontvangende partij heeft geen ECH toegang”.

Deadline proces passeren

Garantiedatum verzoeken voor passeringen met passeerdatum t/m 3 oktober:

  • Bericht “melden passeergegevens” en concept akte + afrekening moet uiterlijk op donderdag 25 september binnen zijn;
  • Voor verzoeken die ná 25 september binnenkomen, kan Aegon geen garantie geven dat ze tijdig een sluitnota opmaken en de gelden tijdig overmaken.

Noodproces voor passeren (passeringen 4 t/m 20 oktober)

Voor zaken die passeren tussen 4 en 20 oktober is er een noodproces. Voor deze zaken kunt u gebruik maken van het mailadres: acceptatiehypotheken@aegon.nl. Gebruik in de onderwerpregel altijd het Aegon kenmerk. Er worden alleen verzoeken in behandeling genomen die compleet (“melden passeergegevens” en concept akte + afrekening) worden aangeleverd. De ServiceDesk van Aegon Hypotheken (058 – 244 3400) is tijdens deze periode gewoon bereikbaar.

Passeringen na 20 oktoberDeze hypotheekaanvragen worden na de migratie, vanaf 13 oktober, opgevoerd in het Stater systeem. U zult via E-notaris een nieuwe instructie krijgen. Omdat zij tijd nodig hebben om al deze aanvragen zorgvuldig op te voeren kan het enige tijd in beslag nemen voordat u een nieuwe instructie krijgt.

Insturen passeerbevestiging

Voor alle zaken die via ECH of het noodproces via de mail zijn gepasseerd, verwachten zij de passeerbevestiging + definitieve akte nog via het oude Aegon-systeem. Het is cruciaal dat zij deze snel binnenkrijgen.

  • Tot 26 september 12.00 uur: Via de gebruikelijke route via ECH.
  • Vanaf 26 september 12.00 uur: U kunt de passeerbevestiging mailen naar het mailadres: acceptatiehypotheken@aegon.nl. Gebruik in de onderwerpregel altijd het Aegon-kenmerk (7-cijferig offertenummer dat begint met 14).

De openstaande dossiers voeren wij vanaf 13 oktober op in het Stater-systeem. Er is ook een mogelijkheid om de passeerbevestiging na 20 oktober in de sturen via E-notaris.

Deadline proces royeren

Garantiedatum verzoeken voor royementen met passeerdatum vóór 20 oktober 2025

  • Voor royeren (aflossen) werkt u tot en met 24 september 12 uur met ECH. Daarna sluit ECH voor aflosverzoeken die op of na 20 oktober nodig zijn;
  • Aflosnota wordt minimaal 15 werkdagen voor de passeerdatum opgevraagd;
  • Is de passeerdatum op of na 20 oktober? Dan vraagt u de aflosnota vanaf 13 oktober op via E-notaris.

In E-notaris kunt u zien of de bestaande hypotheek inderdaad is geadministreerd bij Stater. Is de hypotheek niet zichtbaar? Dan bestaat de kans dat de desbetreffende hypotheek niet is gemigreerd en nog inzichtelijk is op het oude platform van Aegon. In dat geval stuurt u het verzoek nog via ECH in.

Noodproces opvragen aflosnota overbruggingskrediet

Is door een gegronde reden de termijn van 15 werkdagen niet gehaald? Dan kunt u een spoedverzoek doen en gebruik maken van onze noodprocedure. Neem in die gevallen contact op met de ServiceDesk van Aegon Hypotheken (058-2446650).

Noodproces verstrekken royementsvolmacht

U kunt een spoedverzoek doen en gebruik maken van de noodprocedure. Neem in die gevallen contact op met de ServiceDesk van Aegon Hypotheken (058-244 6650).

E-notaris: verwerking en beheer bij Stater

Alle Aegon-hypotheken zijn na 12 oktober 2025 verhuisd. Vanaf 13 oktober maakt u voor nieuwe verzoeken gebruik van E-notaris. Meer verdiepende content over deze migratie is te vinden op de site van Aegon.