Nieuwsbericht

Meet the team: Els Valent

November 17, 2025

Els Valent, één van de nieuwe bestuursleden van Stichting ECH, stelt zich voor. Ze heeft de bestuurszetel overgenomen van Peter Doornbos (Nationale-Nederlanden).

H2 title

Els Valent, Arealead Lending Service & Administration bij Rabobank, is in maart als nieuw bestuurslid van Stichting ECH toegetreden. Ze heeft de bestuurszetel overgenomen van Peter Doornbos (Nationale-Nederlanden). Els was sinds maart 2023 al lid van de Raad van Advies en kent de stichting en de keten dus goed. Els: “Ik vond het waardevol om meer te weten te komen van de bestuurlijke kant van ECH en vooral van de samenwerking met notarissen. Dat is voor mij een interessante wereld.”

Logische stap vanuit Rabobank

De betrokkenheid van Rabobank bij ECH is groot. “ECH verzorgt de communicatie tussen banken en notarissen. Voor onze klanten is het natuurlijk ontzettend belangrijk dat dat proces goed verloopt,” legt Els uit. “Ik ben binnen Rabobank verantwoordelijk voor het passeerproces voor hypotheken. Vanuit die rol is het heel logisch om bestuurlijk betrokken te zijn. De stap naar het bestuur vind ik niet alleen een leuke stap, het past verder gewoon heel goed bij mijn functie.”

Waar de Raad van Advies vooral adviseert, ligt er in het bestuur meer formele verantwoordelijkheid. “Het bestuur is besluitvormend: wij keuren cijfers goed, sturen mee in strategische plannen en houden ons bezig met vraagstukken rondom governance. Dat brengt een andere verantwoordelijkheid met zich mee. En ja, het kost misschien iets meer tijd. Maar daar kies je dan ook bewust voor.”

Ervaring tussen business en IT

Els brengt een stevige dosis ervaring mee uit de bancaire wereld. “Ik neem de blik mee van een hypothecair financier bij een Nederlandse bank en ik heb veel ervaring met het hypotheekproces zoals het nu loopt. Daarnaast werk ik al jaren op het snijvlak van business en IT in grote stakeholdervelden. Die ervaring is hier heel relevant, want bij ECH heb je naast banken ook te maken met notarissen. Dat stakeholderveld is divers.”

Digitalisering in de keten

De digitalisering van de hypotheekketen gaat gestaag verder, zegt Els. “We werken daar al heel lang aan en dat gaat met kleine stapjes voorwaarts. Tegelijkertijd zijn er nu prachtige technologische mogelijkheden met AI, brondata en content recognition. Het is belangrijk dat we die ontwikkeling als keten omarmen. Als we allemaal op dezelfde manier met data omgaan dan kunnen we met AI nog veel meer bereiken. AI kan bovendien verschillen in taal en gebruiken herkennen en automatisch overbruggen. Daarmee kunnen we processen enorm versimpelen.”

Van papier naar data

Als Els naar de toekomst kijkt, ziet ze vooral kansen om processen slimmer en klantvriendelijker te maken. “Ik hoop dat de processen met nog minder manuele handelingen kan plaatsvinden. Notarissen denken van oudsher, heel begrijpelijk, vanuit papier en aktes, maar eigenlijk zouden we veel meer vanuit data moeten denken. Papier is alleen maar het vervoermiddel waarop die data staat. De uitdaging is om die data slim en veilig door de keten te laten stromen, zodat klanten er altijd toegang toe hebben.”

Daarbij is er niet alleen techniek nodig, benadrukt ze. “Het gaat ook over vertrouwen, gewenning, governance en digitale vaardigheid. De techniek ís er al. Nu is het vooral zaak dat we die goed adopteren. De adoptie kan echt nog omhoog.”

Els persoonlijk

Wat Els naast haar werkend leven doet? Dan reist ze. “Ik ga graag op vakantie naar mooie oorden, binnen en buiten Europa. Ik hou ervan om stadjes te bekijken, uit eten te gaan en op terrasjes te zitten.”