Nationale Nederlanden

Nationale-Nederlanden Bank maakt  gebruik van ECH ter ondersteuning van haar proces van hypotheekverstrekking. Onderstaand vindt u een uitleg van dit proces en een aantal aandachtspunten om rekening mee te houden.

24 oktober 2019 – Vanaf vandaag specificeert Nationale-Nederlanden geen leningdelen meer in het sluitnota deel van de passeeropdracht. We hebben namelijk gemerkt dat het voor u als notaris verwarrend is als in dit deel zowel het leningbedrag als de leningdelen worden gespecificeerd. De informatie over leningdelen kunt u voortaan terugvinden in de gestructureerde invulinstructie.


Proces passeren hypotheekakte

Stap passeeropdracht: Nationale-Nederlanden Bank stuurt ‘definitieve passeeropdracht’ naar notaris

In de bijlage van dit bericht vindt u onze brief met de klant specifieke invulinstructie en het concept van de hypotheekakte op basis waarvan u de definitieve hypotheekakte kunt opstellen.

Stap passeergegevens: Notaris stuurt ‘melden passeergegevens’ naar Nationale-Nederlanden Bank

De passeerdatum die u kunt opgeven, ligt minimaal 3 werkdagen en maximaal 30 kalenderdagen in de toekomst.

Wij verzoeken u in het geval van bestaande bouw de optie ‘nee’ aan te vinken bij de vraag ‘Specifiek bedrag nodig bij passeren?’. Ook als u geen gelden nodig heeft. Mocht u gebruik maken van een softwarepakket met geïntegreerde ECH functionaliteit, dan kan het voorkomen dat uw pakket bij het versturen van de passeerdatum ongemerkt voor u aangeeft dat u de gelden gaat specificeren. Dit betekent dat Nationale-Nederlanden Bank wacht met uitbetalen tot de specificatie van de gelden ontvangen is. Dit doet u in de stap ‘melden gelden notaris’.

In het geval van nieuwbouw dient u aan te geven of u een specifiek bedrag nodig heeft bij passeren of dat er geen gelden nodig zijn. Als u een specifiek bedrag nodig heeft, dan volgt de taak ‘melden gelden notaris’. Wij verzoeken u ‘melden gelden notaris’ dezelfde dag nog bij Nationale-Nederlanden Bank in te dienen, maar uiterlijk 3 werkdagen voor passeren. Indien dit niet minimaal 3 werkdagen voor de passeerdatum gebeurt kan er niet op de gewenste datum gepasseerd kan worden.

Let op: Bij het specificeren van de gelden in de stap ‘melden gelden notaris’ is het mogelijk om verschillende kostentypen/notaregels op te geven. Maakt u gebruik van minstens één notaregel. De notaregels 26 (opname krediet) en 97 (overige inhouding notaris) kan Nationale-Nederlanden Bank niet verwerken en dient u niet te gebruiken. Wij verzoeken u deze kosten onder een andere notaregel op te geven. Heeft uw klant een krediet die wordt ingelost met de nieuwe hypotheek? Vraagt u het benodigde bedrag voor de aflossing van het (consumptief) krediet dan niet op. Wij zorgen ervoor dat u de gelden voor aflossing van het (consumptief) krediet ontvangt.

Houdt u er rekening mee dat Nationale-Nederlanden Bank met haar klant heeft afgesproken dat eventuele eigen middelen eerst aangewend moeten worden.

Stap sluitnota: Nationale-Nederlanden Bank stuurt ‘sluitnota’ naar notaris

In de bijlage van dit bericht vindt u de specificatie van de sluitnota en indien van toepassing ook de onderhandse stukken.

Nationale-Nederlanden Bank maakt het geld over op het door u opgegeven rekeningnummer.

Stap passeerbevestiging: Notaris stuurt ‘passeerbevestiging’ naar Nationale-Nederlanden Bank

U stuurt ons de passeerbevestiging en als bijlage een notarisverklaring en een afschrift van de hypotheekakte. Let op: zowel de notarisverklaring als het afschrift van de akte moet u in PDF/A formaat aanleveren. Daarnaast moet het afschrift ondertekend zijn met een geldig PKI-Overheid certificaat. Houdt u er daarnaast rekening mee dat de passeerdatum die u meestuurt niet in de toekomst ligt.


Aandachtspunten passeren bij Nationale-Nederlanden Bank:

1. AFLOSSING KREDIET

Heeft uw klant een krediet die wordt ingelost met de nieuwe hypotheek? Vraagt u het benodigde bedrag voorde aflossing van het (consumptief) krediet dan niet op. Wij zorgen ervoor dat u de gelden voor aflossing van het (consumptief) krediet ontvangt.

2. Wijzigen passeerdatum

Wij verzoeken u een wijziging van de passeerdatum altijd uiterlijk 3 werkdagen voor de huidige passeerdatum via ECH door te geven. Dit zorgt ervoor dat wij de wijziging ook tijdig in onze systemen kunnen doorvoeren. Als de nieuwe passeerdatum binnen zeven werkdagen na de oorspronkelijke passeerdatum plaatsvindt, is het niet nodig om eventueel ontvangen gelden terug te storten.

Let op: Ook de nieuwe passeerdatum dient minimaal 3 werkdagen en maximaal 30 kalenderdagen in de toekomst te liggen.

3. Bijlagen

Voegt u altijd de afrekening die u voor de klant opmaakt toe als bijlage in ECH. Gebruikt u een softwarepakket met geïntegreerde ECH functionaliteit? Dan kunt u dit direct toevoegen aan een ander bericht. Als u de ECH webapplicatie gebruikt, dan kunt u dit doen door een apart bericht te sturen. Dit kunt u doen door onder het tabblad ‘extra’ te kiezen voor ‘versturen bijlage’.

U kunt in ECH ook andere bijlagen toevoegen aan berichten (bij gebruik van een softwarepakket met geïntegreerde ECH functionaliteit) of een bijlage als apart bericht versturen (bij gebruik van de ECH webapplicatie). Deze bijlagen worden altijd opgeslagen maar niet actief gebruikt. Als u wilt dat wij uw deze bijlagen in behandeling nemen, neem dan telefonisch contact met ons op via 010 513 01 21. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 08:00 uur tot 17:30 uur.

4. Geautomatiseerde wijzigingsverzoeken

In een aantal gevallen stuurt Nationale-Nederlanden een wijzigingsverzoek naar de notaris. Het is belangrijk dat u deze wijzigingsverzoeken goed in de gaten houdt, omdat het mogelijk is dat uw bericht niet verwerkt kan worden. Via het wijzigingsverzoek wordt u verzocht om het bericht aan te passen. Het betreffende bericht is dan niet verwerkt en dient opnieuw verstuurd te worden. De betreffende fout in het bericht wordt in het wijzigingsverzoek omschreven.

5. Wijziging passeeropdracht en ECH zaaknummer

Als uw klant een wijziging aan Nationale-Nederlanden doorgeeft of als Nationale-Nederlanden een wijziging doet, dan wordt er een nieuwe passeeropdracht aangemaakt onder een nieuw ECH zaaknummer. U ontvangt hierover bericht via ECH. Vanaf dat moment dient u het nieuwe ECH zaaknummer te gebruiken. Het oude ECH zaaknummer komt te vervallen.

Let op: wijzigt Nationale-Nederlanden in de tussentijd de hypotheekakte, dan betekent dit dat u een aangepaste gestructureerde invulinstructie ontvangt bij de nieuwe passeeropdracht.

6. Onderhandse aktes Nationale-Nederlanden Hypotheken

In de sluitnota wordt verwezen naar een bijlage. Deze bijlage bevat zowel de sluitnota als de onderhandse stukken. Op dit moment ontvangt Nationale-Nederlanden bij het merendeel van de gepasseerde hypotheken geen getekende onderhandse stukken retour. Het verzoek is om hier alert op te zijn en de stukken in de bijlage(n), indien aanwezig, getekend toe te voegen aan de hypotheekakte.


Heeft u nog vragen?

Voor vragen over het gebruik van de ECH applicatie op notarisnet evenals voor technische vragen kunt u contact opnemen met de servicedesk van ECH via het telefoonnummer 070 330 71 35 of via servicedesk@knb.nl. Voor vragen over het gebruik van ECH vanuit uw softwarepakket kunt u contact opnemen met de servicedesk van uw eigen leverancier.

Voor inhoudelijke vragen over een zaak kunt u contact opnemen met Nationale-Nederlanden via het telefoonnummer 010 513 01 21. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 18.00 uur.